26/8 - 11 - Omformulerad frågeställning

Frågeställning (den "nya")
- Kan vi få individen att arbeta glädjefyllt och målmedvetet utan prestige med hjälp av estetiska konstformer så som dans och musik?

26/8 - 11 - Nu har vi träffat barnen!

Idag var jag och Hanna på förskolan!
Vår svenskalärare släppte oss lite tidigare så vi fick tid att prata ihop oss innan vi skulle åka. Vi gick då till vår älskade matsal för andra gången denna dag och satte oss och hade lite telepati. En riktigt mysig kvart.
Väl framme i stadsdelen vi skulle till gick vi rundrund, helt vilse. Det var nog ganska bra att vi gick fel, för nervositeten inför mötet utbytes mot en desperat längtan att bara hitta rätt. Så väl framme, helt onervösa fick vi ett härligt välkomnande i form av tre små pojkar och deras bilar med respektive historier som redovisades redan i hallen. Den ansvarige fröken var verkligen så öppen och vänlig som hon verkat på telefon, vilken tur! Vi tittade på lokalerna, pratade med lite barn, samt bestämde tider för när vi skulle vara där, hur länge vi skulle hålla på och när vi skulle ha avslutning. Vi kom fram till detta:
* 40 - 60 minuters långa tillfällen
* På tisdagar kl halv elva, med start vecka 36
* Avslutning beräknad till November/December
Hanna ska beställa skivor idag, hon har även hittat flera bra lekar vi kan leka med barnen. Toppen! Mer exakta lekar och låtar ska vi bestämma senare. Nu är det dags att ta helg!
.
Förhandstitt på förskolan. Vilse på vägen tid, men positivt intryck! Bestämde lite ramar inför terminen.

25/8 - 11 - Vi har fått barn!

Vår fantastiske handledare Åsa hade en kontakt på en förskola som hon pratade med angående detta projekt. Denna kontakt pratade i sin tur med den ansvariga för de äldre barnen på avdelningen, det var denna person som vi fick nummer till. Hela dagen, känns det som iallafall, har gått åt till att försöka få tag på henne, utan framgång. Tills nyss! Hon svarade och var väldigt positiv till projektet, hon undrade till och med om vi ville börja redan nu på tisdag!
Så jag och Hanna ska bege oss ut dit imorgon efter lunch och prata med fröknarna om hur vi ska lägga upp terminen, samt få en chans att träffa barnen för första gången. Det är ganska superläskigt, i och med att det känns svårt att vara helt förberedd inför ett möte med barn. Jag menar dom är individer och ska mötas där dom är, det är svårt att förbereda sig på. Jag får väl förbereda mig på att gå dit med öppet sinne helt enkelt. Självklart känns det väldigt roligt också! Just det att man inte kan vara helt förberedd och veta i förväg vad som ska hända eftersom barn är barn. Starka och oförutsägbara individer, det är väl för härligt!

I våras hade vi också kontakt med en förskola som var nyfikna på projektet, men det var för tidigt för dom att ta några beslut angående nästa termin då dom inte visste hur personalen och barnkullarna skulle se ut osv. Vi kände en liten gnutta nederlag slå emot oss, många oväntade och opositiva frågor äntrade vårat projekt, "skulle vi hinna få tag på en förskola att samarbeta med innan det var försent?" m.m. Efter detta steg bakåt i projektet kändes Stigslundsförskolesteget framåt underbart!
Vi ska sätta oss och klura på en projektplan och göra oss förberedda inför mötet imorn, så vi vet vad vi vill och hur vi ska gå tillväga. Med tanke på det ska vi även hitta musik och musiklekar. Hanna har sett en musikal som heter "Förskolan", den handlar om barn i fem-års åldern. Precis vår målgrupp, så vi ska bestämma om vi ska köpa hem den eller om vi tar något annat.
.
"Fått" en förskola att jobba på. Ivrig förväntan. Återblick på förra terminens planering med den andra förskolan.

19/8 - 11 - Kickstart av PA!

Välkommen till min projektarbetsloggbok!
Jag ska jobba med min trogne projektpartner Hanna Cajdert (klicka på hennes namn för att komma till hennes loggblogg) och vi ska starta en barnkör. Det är lite läskigt, men båda två ser vi verkligen fram emot att få jobba med barn.
Idag har vi fått massvis av information av Micke, Åsa och Bertil om vad projektarbetet innebär, samt ett par tips inför det kommande arbetet. Vi har även skrivit färdigt vår idéskiss och frågeställning.
Det känns hur bra som helst att vi kommit såhär långt! Men det var nog för att vi började spåna på projektplanen förra terminen, redan innan man kunde gå utan strumpor.
Det enda som saknas är det viktigaste, barnen och musiken. Men det kommer lösa sig, för jag jobbar med pålitliga Hanna och vi har hjälp av personer med mycket kunskap och nödvändiga kontakter, tryggt!
Här nedan följer vår idéskiss och frågeställning:

Idéskiss den 19/8 2011.


Idéer och funderingar kring projektarbetet.

- Kör för barn i 5-årsåldern
- Jobba med förinspelad musik på CD-skiva
- Redovisning genom kalas för att få ett prestigelöst framträdande
- Lekar och övningar för att hitta det roliga i musiken
- Blanda med körrepetitioner (utan stämmor)
- Ha varsin blogg som loggbok

Frågeställning.
- Kan vi genom att arbeta med estetiska konstformer så som dans och musik få individen att tro på sig själv och jobba glädjefyllt och målmedvetet utan prestige?

Avgränsning.
- Att ha realistiska förväntningar för slutresultatet
- Inte använda instrument utan bara kroppen (gäller barnen)
- Inte blanda in fler personer i onödan som t.ex. komp - vi kör på CD istället
- Tiden: Träffa barnen en gång i veckan och vara klar senast februari.

Den här idéskissen ska vi diskutera med vår handledare Åsa Jehrlander. Sedan ska vi skriva Projektplan - mer om det senare!

RSS 2.0